بازاریابی محتوا چیست و چه انواعی دارد؟، حالا دیگر همه جای دنیای بازاریابی این سؤال شنیده میشود که بازاریابی محتوا چیست و چگونه میتواند به کسبوکار ما کمک کند. تقریباً در تمام کنفرانسها و دورههای آموزشی بازاریابی آوازه Content Marketing به گوش میرسد. در این مطلب ما به تعریف بازاریابی محتوا پرداخته ایم و در ادامه شما را با انواع بازاریابی محتوا آشنا خواهیم کرد. لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
بازاریابی محتوا چیست؟
به فرایند انتشار مداوم محتوای مرتبط با برند که با هدف دستیابی به مخاطبان جدید و تبدیل آنها به مشتری انجام میشود، بازاریابی محتوا گفته میشود.
بازاریابی محتوا (Content Marketing) همان بازاریابی با محتوا (Marketing With Content) نیست.
چرا این حرف را میزنیم؟ چون بازاریابی محتوا تمرکزش روی محتواست، نه بازاریابی.
در واقع ما قرار است از طریق تولید محتوای مشتریمحور، به سؤالات مهم مخاطب پاسخ دهیم و نیازها و چالشهای او را برطرف کنیم. آنوقت اگر کارمان را خوب انجام داده باشیم، میتوانیم مخاطب را مشتری تبدیل کنیم.
انواع بازاریابی محتوا
انواع مختلف بازاریابی محتوا وجود دارد که میتوانید در استراتژی بازاریابی خود از آنها استفاده کنید. در اینجا به چند مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
- بازاریابی محتوا آنلاین: به هر گونه مطلبی که به صورت آنلاین منتشر میکنید اشاره دارد. یک بازاریابی محتوا آنلاین قوی کمک میکند رتبه وبسایت شما در نتایج موتور جستجو بالا برود.
- بازاریابی محتوا شبکههای اجتماعی: امروزه شبکههای اجتماعی با حجم زیاد کاربر، توجه تمام بازاریابها و کسبوکارها را به خود جلب کرده و هر کدام به دنبال راهی برای ارتباط با کاربران در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی هستند.
- بازاریابی محتوا اینفوگرافی: اینفوگرافیها محتوا، اطلاعات و دادهها را طوری نشان میدهند که درکش برای همه آسان و جذاب باشد.
- بازاریابی محتوا بلاگ: بلاگها از انواع قدرتمند کانتنت مارکتینگ هستند که امکان خلاقیت زیاد در نحوه اجرای استراتژی بازاریابی را به بازاریابها میدهند.
- بازاریابی محتوا پادکست: امروزه افراد زیادی را میبینید که به پادکست علاقه دارند. پس بازاریابی هم نباید از این مقوله غافل شود. بازاریابها هم خودشان پادکست میسازند و از این طریق توجه مخاطبان را به خود جلب میکنند.
- بازاریابی محتوا ویدئویی: بسیاری از مصرفکنندگان ترجیح میدهند از طریق تماشای یک فایل ویدئویی با محصول یا خدمات مختلف آشنا شوند. پس در بازاریابی محتوا ویدئویی باید سعی کنید محتوای ویدئویی مناسبی را تهیه کنید که به کمک آن سرنخ را به مشتری تبدیل کنید.
- بازاریابی محتوا تبلیغات پولی: تبلیغات پولی کمک میکنند به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و بیشتر و بهتر دیده شوید. این نوع بازاریابی مخصوصا زمانی مفید است که با بازاریابی درونگرا همراه باشد.