تحلیل SWOT چیست و هر حرف این عبارت به چه معناست؟، چه بخواهید پروژه جدیدی را در کسب و کارتان آغاز کنید، چه بخواهید کسب وکار جدیدی به راه بیاندازید و چه بخواهید برای ادامه راه شرکتتان آماده شوید، نیاز به یک نقشه راه یا نقشه ذهنی خواهید داشت. تحلیل SWOT همین نقشه راه است که کمک میکند یک استراتژی بازاریابی مناسب را تدارک ببینید. با ما همراه باشید تا بیشتر با این تحلیل آشنا شوید.
تحلیل SWOT چیست؟
تحلیل SWOT روشی است که به کمک آن نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای بیزنس خود را بفهمید. استفاده از تحلیل سوات باعث میشود که بفهمید کسب و کار شما در چه حوزههایی امکان پیشرفت دارد، و در عین حال بدانید چه حوزهّهایی موجب شکست شما میشوند و باید از آنها دوری کنید.
تحلیل SWOT یا سوات، مخفف ۴ واژه زیر است:
Strength یا نقاط قوت
اولین المان تحلیل سوات، نقاط قوت است. نقاط قوت شامل تمام فعالیتهایی است که شرکت شما در آن عملکرد خوبی دارد. ویژگیهای زیر میتوانند جزو نقاط قوت شما باشند:
- فعالیتهایی که کسب و کار شما به خوبی از عهده آنها برمیآید
- ارزشهای شما نسبت به رقیبان
- منابع داخلی مانند نیروی انسانی کارآزموده و خلاق
- داراییهای محسوس مانند تکنولوژی خاص یا محل کار مناسب
Weakness یا نقاط ضعف
بعد از شناسایی نقاط قوت، نوبت به نقاط ضعف میرسد. هر آنچه که درون کسب و کار شما باشد و باعث شود شرکت شما از اهدافش دور بماند و پیشرفت نکند جزو نقاط ضعف دستهبندی میشود. از جمله:
- کمبودهای شرکت شما
- ارزشهای رقیبان نسبت به شما
- کمبود منابع مالی
- نداشتن برنامه درآمدی مناسب
Opportunities یا فرصتها
عوامل خارجی هستند که میتوانند به رشد فوقالعاده شما منجر شوند. مانند:
- بازارهای مناسب برای محصولات خاص
- کم بودن تعداد رقیبان
- تقاضای بالا برای محصولات شما
- پوشش رسانهای برند شما
- تکنولوژیهای جدید
Threats یا تهدیدها
در مقابل فرصتها، تهدیدها قرار دارد. هر عامل خارجی که بتواند شرکت شما را عقب براند برای شما یک تهدید است. از جمله:
- رقیبهای زیاد و متنوع
- فشار رسانهای و تاثیر منفی آن
- تغییر نگرش مشتریان به برند
- تغییرات اقتصادی و سیاسی (مانند شیوع ویروس کرونا)
فاکتورهای داخلی و خارجی
فاکتورهای تحلیل SWOT را میتوان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. نقاط قوت و ضعف، در دسته داخلی قرار میگیرند. به این معنی که تحت تاثیر شرایط داخلی کسب و کار شما هستند و کنترل آنها در دست شماست. مثلا میزان توانایی تیم شما، یکی از مواردی است که روی آن تسلط کامل دارید.
تهدیدها و فرصتها عوامل خارجی تحلیل سوات هستند. این عاملها، بیرون از کسب و کار شما وجود دارند و تسلطی بر آنها ندارید. به عنوان مثال، شما نمیتوانید تعداد رقیبانتان را تعیین کنید.