معنای رنگ سیاه، سفید و قهوه در روانشناسی رنگ ها چیست و آیا معنای آنها با نوع فرهنگ تغییر می کند؟
معنای رنگ سیاه، سفید و قهوه در روانشناسی رنگ ها چیست و آیا معنای آنها با نوع فرهنگ تغییر می کند؟

معنای رنگ سیاه، سفید و قهوه در روانشناسی رنگ ها چیست و آیا معنای آنها با نوع فرهنگ تغییر می کند؟، هروقت که به دنبال انتخاب یک طرح رنگی هستید پیشینه­ فرهنگی مخاطبانتان را در نظر داشته باشید. بسیاری از رنگ‌ها ارتباط خاصی با فرهنگ­‌ها دارند که در سایر فرهنگ‌­ها معنی متفاوتی دارد. بعضی رنگ­‌ها حتی ارتباط با مذهب دارند. پس ما علاوه بر بررسی معنا و مفهوم رنگ ها از منظر روانشناسی باید آنها را از لحاظ فرهنگی و مذهبی نیز مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

سیاه

سیاه از نظر فنی به معنای نبود رنگ است اما به معنای قدرت نیز هست. در این­جا برخی از تداعی معانی مشکی آورده شده است:

  • لوکس بودن
  • عرفان
  • قدرت
  • تشریفات
  • ظرافت
  • تاریکی
  • رمز و راز
  • تمایلات جنسی
  • کنترل
  • اسرارآمیز بودن

مشکی تقریباً سرد و مدرن است اما اگر به درستی از آن استفاده نکنید ظاهر زشتی خواهد داشت. این رنگ برای برخی از برندها مانند سمپاش‌­ها، شمع‌­ها و سایر محصولات خوشبو کننده به شدت نامناسب است. مشکی به معنای قدرت است که انتخاب خوبی برای باشگاه‌­هایی است که اعضای خود را به چالش می‌­کشند.

سفید

سفید یک رنگ خالی است. تازه، جدید و نعنایی است که معانی زیر را تداعی می­‌کند:

  • پاکیزگی
  • خلوص
  • خالی بودن
  • سادگی
  • جوانی
  • افتخار
  • صلح
  • بی­حسی
  • سردی

سفید رنگ دیری است که معنی «منفی» را می­‌تواند به مثبت تبدیل کند. از آن­جا که سفید سردترین رنگ است برف و قطب شمال را برای ما یادآور می­‌شود. سفید رنگ مناسبی برای بستنی­ فروشی‌­هاست که بر رهایی از گرمای روز تاکید دارد.

قهوه‌­ای

قهوه­‌ای رنگی است که می­‌توانید به آن اعتماد کنید. قهوه‌­ای پشتیبان شماست و با گذشت سال­‌ها نیز همچنان برقرار است. UPS از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده است تا نشان دهد به شما قول می‌­دهد که بسته را به سلامت به مقصد برساند. قهوه­‌ای در تبلیغات و بازاریابی به این معناست:

  • قابل اعتماد بودن
  • قدیمی بودن
  • خاکی بودن
  • مردانه بودن
  • طبیعی
  • قابل اعتماد
  • گرم

قهوه‌­ای احساس کثیف بودن دارد که آن را به انتخاب نامناسبی برای هتل­‌ها تبدیل می­‌کند. اما برای یک مغازه­ عرضه کننده­ وسایل باغبانی یا مارک مالچ چطور؟

معانی رنگ­‌ها در روانشناسی رنگ با فرهنگ چگونه تغییر می­‌کند؟

هروقت که به دنبال انتخاب یک طرح رنگی هستید پیشینه­ فرهنگی مخاطبانتان را در نظر داشته باشید. بسیاری از رنگ‌ها ارتباط خاصی با فرهنگ­‌ها دارند که در سایر فرهنگ‌­ها معنی متفاوتی دارد. بعضی رنگ­‌ها حتی ارتباط با مذهب دارند. برای مثال زرد در ژاپن با شجاعت در ارتباط است اما در بخش‌­هایی از آمریکای جنوبی نشان­گر ترسو بودن است. در بسیاری از فرهنگ­‌های آمریکای لاتین رنگی است که نشان­گر عزاداری و مرگ است. در چین زرد نشان­گر مفاهیم مبتذل است. در آلمان با حسادت به جای سبز، زرد رنگ می‌­شوید. در خاورمیانه سبز امپراطوری و مقدس است (بنفش مختص سلطنت در اروپاست) که معمولاً افراد حاکم آن را می­‌پوشند. هرجا که به دنبال بازاریابی و تبلیغات محصولات خود بودید راجع به مخاطبان هدف خود تحقیق کنید. رنگی که مطابق با فرهنگ مخاطبان شما نباشد پیش از رسیدن به بازار موجب افول برندتان خواهد شد.