پس از طرح سوالات مختلف مربوط به نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها برای رسیدن به هریک از موارد فهرست سوات چه مراحلی را باید انجام داد؟، پس از جمعآوری پاسخ پرسشهای مربوط به نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها، برای هر قسمت 4 یا 5 موردی را که بیشتری رای را دارند انتخاب می کنیم. پس از انتخاب این موارد برای یک تحلیل SWOT خوب، باید مراحل زیر را انجام دهید. با ما همراه باشید تا به بررسی مراحل و نکات مربوط به چگونگی تحلیل SWOT خوب بپردازیم. برای بررسی این موارد ما از مثال یک رستوران استفاده خواهیم کرد. فرض می کنیم ما یک مدیر رستوران هستیم و قصد داریم تحلیل SWOT را انجام دهیم. با ما همراه باشید.
روی نقاط قوت مانور بدهید
نقاط قوت به شما نشان میدهند که باید کدام یک از فعالیتهای قبلی را همچنان ادامه بدهید. در مثال رستوران، شما میتوانید رابطه قویتری با مشتریهایتان بسازید و منوی فصلی را گسترش بدهید.
نقاط ضعف را پوشش بدهید
در اولین قدم باید صادق باشید و ضعفهایتان را بپذیرید. سپس باید ببینید که چگونه میتوانید آنها را برطرف کنید. گاهی، مانند مثال رستوران، جبران کردن نقاط ضعف به سادگی ممکن نیست. مثلا شما نمیتوانید قیمتهای خود را کاهش بدهید تا قیمتی شبیه به رستورانّهای زنجیرهای داشته باشید. در این موارد، از نقاط قوتتان استفاده کنید. مثلا از رابطه با مشتریان استفاده کنید و به مشتریان وفادار کد تخفیف بدهید، یا مسابقههای مختلف برگزار کنید.
از فرصتها استفاده کنید
فرصتها و استفاده از آنها، عملیترین بخش در تحلیل SWOT هستند. در واقع فهرست فرصتها، فهرستی از کارهایی هستند که باید آنها را انجام بدهید. در مثال رستوران، علاقه مشتریان به منوی فصلی شما، یک فرصت عالی محسوب میشود تا این منو را گسترش بدهید و از این طریق درآمد بیشتری کسب کنید. در عین حال باید دقت داشته باشید که از کدام فرصتها استفاده میکنید. به یاد داشته باشید که اگر فرصتهای شما بیش از حد پیچیده باشند (مثلا به سرمایه و تکنولوژی نیاز داشته باشند که شما به آن دسترسی ندارید) میتوانند کسب و کار شما را دچار مشکل کنند.
تهدیدها را کاهش بدهید
این بخش دشوارترین قسمت تحلیل SWOT است. چرا که تهدیدها، عاملهای منفی بیرونی هستند که شما تسلطی به آنها ندارید. تنها راه این است که میزان خطر آنها برای کسب و کارتان را تا حد امکان کاهش بدهید. در مثال رستوران، وضعیت متزلزل اقتصادی مسئلهایست که کاملا از دسترس شما خارج است. تنها راه این است که استراتژی بازاریابی و فروش مناسبی بچینید تا در حد امکان از آسیبهای آن دور بمانید.
پس از انجام آنالیز SWOT میتوانید به تعیین استراتژی با استفاده از ماتریس SWOT بپردازید.