کارشناس فروش کیست و یک کارشناس فروش موفق چه ویژگی هایی دارد، برخی از کارشناسان معتقدند که نگرش، شخصیت و روش های کاری یک فرد عملاً اساس موفقیت حرفه ای هستند. عقل سلیم حکم می کند که رویکرد یک فرد به کار نقش مهمی در عملکرد او در آن کار دارد. به دلیل ماهیت خود کار، کارشناسان فروش موفق دارای مجموعه ای منحصر به فرد از ویژگیهای شخصیتی هستند که آنها را قادر به موفقیت می کند. عملکرد متوسط فروش را نمی توان به این صورت پنهان کرد که موفقیت یا شکست فروشنده بلافاصله در نتایج نهایی آشکار می شود. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی کارشناس فروش و ویژگی های یک کارشناس فروش موفق بپردازیم. پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. با ما همراه باشید.
تعریف کارشناس فروش
کارشناس فروش کسی است که محصولات/خدمات یک شرکت را میفروشد. در واقع کارشناس فروش، به عنوان نمایندهی یک برند با مشتریان صحبت میکند. مدیریت ارتباطات با مشتریان بالقوه، حفظ مشتری در کاریز فروش و بستن قرارداد فروش از جمله وظایف کارشناس فروش هستند.
یک فروشنده موفق و حرفهای دائما باید به فکر پیشرفت دانش و اطلاعات خود باشد و آموزش فروش را مهمترین دغدغه کاری خود بداند. اما بعضی نکتهها فراتر از تئوریهای علمی حوزه فروش هستند و دانستن آنها نیاز به کسب تجربه فراوان دارد.
ویژگیهای یک کارشناس فروش موفق
احتمالا برای شما هم پیش امده که از خود بپرسید کارمندان فروش موفق که عملکرد بالایی دارند، دارای چه وجه اشتراکی با یکدیگر هستند. احتمالا هم سبک فروش هر کدام با دیگری متفاوت باشد اما یک یا چند عامل وجود دارد که باعث شده آنها متمایز عمل کنند. لازم است آن دسته از ویژگیهای کارشناس فروش که باعث ایجاد تمایز میشوند را شناسایی کنید. همه کارشناسان فروش موفق در این 5 ویژگی با هم تفاهم دارند:
- همدلی. یک فروشنده خوب می داند که چگونه احساسات مشتریان خود را درک کند.
- اعتماد. اعتقاد به محصول یا خدماتی که می فروشید، اهمیت بسیار زیادی دارد.
- صداقت. افرادی که در فروش کالا بهترین هستند، میدانند که باید با مشتری صداقت داشته باشند.
- پافشاری. کارشناس فروش موفق میداند چطور بدون بی ادبی یا زورگویی، مشتری را متقاعد به خرید کند.
- درک ارزش. سوپراستارهای واقعی میدانند که فروش فقط قیمت نیست. آنها میدانند که چگونه ارزش پیشنهادی به مشتری را به زیبایی نشان دهند.
- صبر. برخی از مشتریان برای رسیدن به قرارداد نهایی نیاز به توجه بیشتری دارند. یک کارشناس فروش خوب، این را میداند و زمان کافی برای هر مشتری صرف میکند.