اهمیت تحلیل SWOT در چیست و چگونه باید یک تحلیل SWOT انجام دهیم، در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت تحلیل SWOT و اینکه چگونه باید این تحلیل را انجام دهیم بپردازیم. با ما همراه باشید.
اهمیت تحلیل SWOT
چرا به تحلیل SWOT برای کسب و کارتان نیاز دارید؟ در این بخش بعضی از مزایای استفاده از تحلیل سوات را بیان میکنیم.
- تحلیل SWOT کمک میکند تا وضعیت کسب و کارتان را به خوبی تحلیل کنید.
- آنالیز SWOT با نشان دادن جنبهّهای مختلف کسب و کار، کمک میکند تا استراتژی مناسبی را در برای پیشرفت کار در نظر بگیرید.
- این تحلیل اهمیت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را برای شما مشخص میکند. به این ترتیب خواهید دانست که کدام اهداف برای شما در اولویت هستند.
- آنالیز SWOT کمک میکند تا بتوانید از میان انبوه راههایی که پیش روی شما قرار دارد، بهترین راه را برای موفق شدن برگزینید.
چگونه یک تحلیل SWOT انجام دهیم؟
در یک شرکت، انجام دادن تحلیل سوات به عهده مدیران و رهبران شرکت است. در یک استارتاپ نیز انجام دادن تحلیل SWOT یکی از مراحل اصلی برای چیدن نقشه بیزنس (بیزنس پلن) محسوب میشود.
با این حال، خوب است که برای انجام دادن این تحلیل، تمام اعضایی که میتوانند تاثیرگذار باشند حضور داشته باشند. پس برای انجام آنالیز SWOT اعضای تیمهای مختلف (تولید محتوا، روابط عمومی، توسعه فنی و …) را به یک جلسه دعوت کنید.
برای انجام تحلیل سوات در جلسه میتوانید از طوفان فکری استفاده کنید. به اعضای جلسه حدود ۱۰ دقیقه وقت بدهید تا نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها را از دیدگاه خود روی کاغذ بنویسند. بدین ترتیب مطمئن خواهید بود که از نظر تمام اعضا استفاده کردهاید.
برای رسیدن به هریک از موارد فهرست سوات، میتوانید از سوالهای زیر استفاده کنید:
نقاط قوت
- کدام روندهای بیزنسی برای شرکت شما سودآور بودهاند؟
- تیم شما چه پتانسیلهایی دارد؟ دانش، تجربه و اعتبار اعضا جزوی از این پتانسیلّها هستند.
- چه پتانسیلهای مادی (بودجه، تکنولوژی، مشتری و …) دارید؟
- چه ارزشهای رقابتی نسبت به رقیبان دارید؟
نقاط ضعف
- بیزنس شما در چه زمینهّهایی باید قویتر شود؟
- چه فرایندهایی نیاز به بهبود دارند؟
- تیم شما چه کمبودهایی دارد؟
- آیا موقعیت فعلی شما برای رسیدن به موفقیت مناسب است؟
فرصتها
- آیا تقاضا برای محصول شما در حال افزایش است؟
- آیا ترند جدیدی وجود دارد که بتوانید از آن استفاده کنید؟
- آیا در آینده نزدیک رویدادهایی (مانند نمایشگاهها و جشنوارهّها) وجود دارد که بتوانید از آن برای افزایش درآمد استفاده کنید؟
- آیا مشتریان نظر مثبتی به کسب و کار شما دارند؟
تهدیدها
- آیا رقیبهای بالقوهای دارید که با ورود به بازار برای کسب و کار شما خطر ایجاد کنند؟
- آیا مواد اولیه محصولی که تولید میکنید همیشه در دسترس خواهند بود؟
- آیا تکنولوژیهای جدی میتوانند کسب و کار شما را تهدید کنند؟
- آیا ترندهایی وجود دارند که روی درآمد شما اثر منفی بگذارند؟
پس از جمعآوری پاسخ این پرسشها، برای هریک از موارد تحلیل SWOT رایگیری انجام بدهید. برای هر قسمت، ۴ یا ۵ موردی را که رای بالاتری دارند انتخاب کنید.